Kamervragen over moorden op Christenen in Irak

Back to Forum

Geschreven door Pieter Omtzigt op 2010-03-01 16:58:35:

Als antwoord op: Christenen demonstreren tegen aanhoudend geweld geschreven door RUDAW op 2010-02-28 18:20:54:

De systematische verdrijving van Christenen uit Irak gaat door. In de afgelopen twee weken zijn dodelijke aanslagen gepleegd op tenminste 8 personen in Mosul, volgens onafhankelijke organisaties zoals Human Rights Watch (zie link onder)
De Irakese regering belooft eindelijk dat zij actie zal ondernemen. Ik hoop dat van harte. Daarom vragen Maarten Haverkamp en ik vandaag aan de Minister van Buitenlandse Zaken
Per slot van rekening zijn in de afgelopen paar jaar al meer dan 500.000 Christenen gevlucht uit Irak, een tragedie die weinig aandacht krijgt. Deze gemeenschappen worden na 2000 jaar veroordeeld om te leven in diaspora in het Westen. Het is in het belang van Irak zelf, de Christenen in Irak en van onszelf dat alle gemeenschappen veilig kunnen leven in Irak. Ik ga ervan uit dat minister Verhagen juist die boodscahp ook zal meegeven aan de ambassadeur van Irak, wanneer hij om opheldering vraagt.

Schriftelijke vragen van de leden Haverkamp en Omtzigt (beiden CDA) aan de minister van Buitenlandse Zaken
1. Heeft u kennis genomen van het feit dat in de laatste twee weken ten minste acht christenen in Mosul, Irak, zijn omgekomen bij gerichte aanvallen op Christenen in die stad? (bron: Iraq: Protect Christians from Violence , Human Rights Watch)
2. De Irakese regering heeft te kennen gegeven dat zij de moorden zal onderzoeken. Bent u bereid er bij de Irakese ambassadeur en bij de Irakese regering op aan te dringen grondig onderzoek te doen en te vragen of alle moorden opgelost zijn?
3. Meer dan een half miljoen Christenen is nu Irak ontvlucht. Welke maatregelen kunt en wilt u nemen om ervoor te zorgen dat de Christelijke minderheid in Irak veilig kan blijven wonen waar zij al bijna 2000 jaar woont?
4. Ziet u een rol weg gelegd voor de EU, zo ja welke?

Antwoorden:

Back to Forum